A-klinikka laajentaa Minnesota-yhteistyötä – asiakkaille hoitopolku 12 askeleen ohjelmaan

A-klinikka Oy ja Minnesota Kainuu Oy aloittivat maaliskuussa 2019 uraauurtavan yhteistyön alkoholiongelmaisten hoidossa. Nyt A-klinikka laajentaa Minnesota-yhteistyötä Rehappi Oy:n ja Kantamo Oy:n kanssa.

Yhteistyöllä tarjotaan asiakkaille palvelupolku A-klinikan terveydenhuollon hoitopalveluista Minnesota-malliseen kuntoutukseen. A-klinikan palveluissa voidaan katkaista ongelmallinen alkoholinkäyttö turvallisesti ja aloittaa kuntoutuminen ympärivuorokautisessa laitoshoidossa, minkä jälkeen Minnesota-mallisesta kuntoutuksesta kiinnostuneella asiakkaalla on hyvät edellytykset jatkaa 12 askeleen ohjelmassa.

Uusi malli yhdistää monipuolisen hoidon ja vertaistuen. Haluamme tarjota yksilöllisiä vaihtoehtoja, sillä sama hoito ei sovellu kaikille. Hoitopolkua voidaan myös räätälöidä asiakkaiden ja kuntien tarpeiden mukaan”, sanoo A-klinikka Oy:n johtaja Timo Väisänen.

A-klinikka Oy:n laitoshoidon palveluihin sisältyvät vieroitushoitoyksiköt, selviämisasemat ja pidempiaikaista kuntouttavaa laitoshoitoa tarjoavat A-klinikkayhteisöt. Yhteistyötä tehdään alueellisesti Pohjois-, Länsi- ja Etelä-Suomessa. Kouvolan laitoshoitopalveluiden kautta voi ohjautua Minnesota Kainuun palveluihin. Turun ja Salon palveluista voi jatkaa Rehappi Oy:n Naantalin keskukseen. Lahden vieroitushoitoyksikön kumppanina on Kantamo Oy:n keskus Päijät-Hämeen Kärkölässä. Vastaavasti Minnesota-mallin palveluista voidaan ohjata asiakkaita A-klinikan hoitopalveluihin.

Kun alkoholin ongelmallista käyttöä lopetetaan, vieroitusvaiheen oireet tulee ottaa vakavasti. Asiakkaan hoitoon voi sisältyä useampia palveluja, esimerkiksi selviämisaseman tarjoama hoito, vieroitushoidon jakso ja kuntouttavaa laitoshoitoa. Palveluissamme on tarvittava terveydenhuollon ja päihdelääketieteen osaaminen”, Väisänen kertoo.

Laajemman yhteistyön ansiosta Minnesota-mallinen vertaistuellinen ohjelma on yhdistettävissä jatkokuntoutukseen vielä vahvemmin. Hoitoa voi jatkaa asiakkaan tilanteen mukaan myös omissa palveluissamme, kuten verkkoterapiassa.

• Minnesota-yhteistyö
  • Timo Väisänen, johtaja, maakunta- ja kuntapalvelut, A-klinikka Oy, timo.vaisanen(at)a-klinikka.fi, p. 040 055 6600