Hämeenlinnan seudulla ollaan Skarppina kassalla

Skarppina kassalla -kampanja haastaa Hämeenlinnan, Hattulan ja Janakkalan vähittäismyynnin yritykset mukaan yhteistyöhön viikolla 22. Seudun päivittäistavarakaupoissa, kioskeissa ja huoltoasemilla seurataan tehostetusti vastuullisen omavalvonnan toteutumista alkoholin, tupakkatuotteiden sekä raha- ja digipelien myynnissä.

Toimiva omavalvonta kertoo luotettavuudesta

Ehkäisevän päihdetyön koordinaattori on kiertänyt seudun yrityksiä, käynyt keskustelua vastuullisuuden merkityksestä ja haastanut yrityksiä osallistumaan kampanjaan 27.5.–2.6. Vastuulliseen kassatyöhön sisältyvät niin ikärajavalvonta, päihtyneelle myynnistä kieltäytyminen kuin välitysepäilyihin puuttuminen.

Vähittäismyynnissä tehtävä omavalvonta on osa yritysten ammattitaitoa. Yrityksissä tehdään tärkeää työtä päihteisiin ja pelaamiseen liittyvien haittojen ennaltaehkäisemiseksi, ja tuntuu hyvältä käydä kiittämässä yrityksiä niiden tekemästä työstä”, sanoo ehkäisevän päihdetyön koordinaattori Paula Meskanen A-klinikka Oy:ltä.

Ikärajoilla suojataan nuoria

Skarppina kassalla -kampanja on osa ehkäisevän päihdetyön Pakka-toimintaa, jota koordinoi Hämeenlinnan seudulla A-klinikka Oy. Alueen Pakka-toimintaa tekevät yhteistyössä elinkeinoelämän yritykset, poliisi, aluehallintovirasto ja Veikkaus.

Kampanja toteutetaan ennen koululaisten lomakauden alkua, sillä tarkoituksena on muistuttaa myös aikuisia heille kuuluvasta vastuusta.

Päihdehaittojen tehokkaaseen ennaltaehkäisyyn tarvitaan erilaisia, toisiaan tukevia toimia. Kun vähittäismyynnin valvonta pitää, on myös nuorten lähellä olevien aikuisten helpompi olla päättäväisiä. Yhdessä luomme turvalliset rajat”, sanoo Meskanen.

A-klinikka Oy:n Ehkäisevä päihdetyö kokoaa kampanjan tulokset, ja niistä tiedotetaan viikolla 26.

Paula Meskanen, koordinaattori, Ehkäisevä päihdetyö Hämeenlinna, A-klinikka Oy, p. 050 592 1455, paula.meskanen(at)a-klinikka.fi

Marko Leppänen, ryhmäpäällikkö, S-Market-ketju, Hämeenlinnan ja Forssan alue, Osuuskauppa Hämeenmaa, p. 044 076 4359, marko.leppanen(at)sok.fi

Ehkäisevä päihdetyö Hämeenlinna: www.a-klinikka.fi/epthml
Pakka-toiminta: www.thl.fi/pakka