Ikärajoilla suojataan nuoria – Skarppina kassalla -kampanjan tulokset

Hämeenlinnan seudun vähittäismyynnin yrityksissä seurattiin tehostetusti vastuullisen omavalvonnan toteutumista alkoholin, tupakan sekä raha- ja digipelien myynnissä Skarppina kassalla -kampanjan aikana 27.5.–2.6.2019. Vastuulliseen kassatyöhön sisältyvät niin ikärajavalvonta, päihtyneelle myynnistä kieltäytyminen kuin välitysepäilyihin puuttuminen.

Kampanja aktivoi mukaan uusia toimijoita

Kampanjaan osallistuneista Hämeenlinnan, Hattulan ja Janakkalan seudun yrityksistä 22 palautti tulokset tekemästään omavalvonnasta. Kampanjaviikon aikana kysyttiin henkilöpaperit ostotapahtuman yhteydessä 2 618 kertaa.

Puolet papereista kysyttiin alkoholin oston yhteydessä ja alaikäisiä jäi ostoyrityksissä haaviin 13. Alkoholin välitysepäily heräsi kahdesti. Tupakkatuotteiden ostoissa paperit kysyttiin 1 142 kertaa ja alaikäisiä oli 10. Rahapeliautomaateilla papereita kysyttiin 202 kertaa, joista alaikäinen tavoitettiin 60 kertaa. Arpa- ja kuponkipelien yhteydessä paperit kysyttiin 57 kertaa, kolme oli alaikäisten ostoyrityksiä.

”Tänä vuonna kampanjaan osallistui erityisesti pienempiä toimijoita, kuten huoltoasemia, kioskeja ja kahviloita. Niissä alkoholin ja tupakan ostoja on vähemmän kuin suurissa elintarvikemyymälöissä, joissa omavalvonta on hyvin vakiintunutta. On hienoa, että kampanjaan on saatu mukaan uusia toimijoita”, iloitsee ehkäisevän päihdetyön koordinaattori Paula Meskanen A-klinikka Oy:ltä.

”Yrittäjät haluavat antaa nuorille asiakkaille kiitosta positiivisesta asenteesta palvelutilanteissa. Paperit kuuluu kysyä nuorilta aina ja nuoret esittävät ne mielellään”, Meskanen kertoo.

Vaikuttavaa yhteistyötä

”Tuloksissa näkyy vain pieni osa siitä hyvästä työstä, jota yrityksissä tehdään joka päivä. Kyse on samasta arjen perustyöstä, jossa vastuullinen omavalvonta on yritysten lakisääteistä toimintaa ja osa hyvää asiakaspalvelua. Työllä on paljon merkitystä päihteistä aiheutuvien haittojen ennaltaehkäisyssä”, sanoo Meskanen.

Skarppina kassalla -kampanja on vakiintunut Hämeenlinnan seudulla osaksi ehkäisevän päihdetyön Pakka-toimintaa. Toimintaan osallistuvat elinkeinoelämän yritykset, poliisi ja aluehallintovirasto. Myös Alko ja Veikkaus ovat mukana yhteistyössä. Pakka-toimintaa koordinoi alueella A-klinikka Oy. Tavoitteena on tukea ja kehittää yritysten omavalvontaa, lisätä yhteistyötä ja muistuttaa siitä, että ikärajoilla suojataan nuoria.

Päivittäistavarakauppa ry (PTY) ohjeistaa kysymään paperit jokaiselta alle 30-vuotiaalta vaikuttavalta asiakkaalta alkoholi- ja tupakkaostojen yhteydessä. Rahapeliostojen yhteydessä PTY:n ja Veikkauksen ohjeistuksen mukaan paperit tulee tarkistaa kaikilta alle 23-vuotiailta näyttäviltä peliasiakkailta. Suojaikärajat suojaavat alkoholin, tupakan ja pelaamisen haitoilta.

Lisätietoja kampanjasta ja tuloksista

Paula Meskanen, koordinaattori, Ehkäisevä päihdetyö Hämeenlinna, A-klinikka Oy