Onko ikää? Skarppina kassalla -kampanja toteutettiin jälleen Hämeenlinnan seudulla

Hämeenlinnan keskusta
Hämeenlinnan kaupunki

Skarppina kassalla -kampanja toteutettiin Hämeenlinnan, Hattulan ja Janakkalan seudulla 30.5–5.6. Kampanjaan osallistuneissa yrityksissä kysyttiin alkoholin, tupakan ja Veikkauksen rahapelien myynnin yhteydessä henkilöpaperit yli 3 000 kertaa.

Koululaisten kesälomien alkuun ajoittunut Skarppina kassalla -kampanja kokosi yrityksistä ikärajavalvonnan seurantatietoja. Tällä kertaa Hämeenlinnasta, Hattulasta ja Janakkalasta 19 yritystä antoi seudun ehkäisevän päihdetyön käyttöön omavalvontansa tulokset kampanjaviikolta.

Kampanjaan osallistuneissa yrityksissä kysyttiin alkoholin, tupakan ja Veikkauksen rahapelien myynnin yhteydessä henkilöpaperit yhteensä 3 007 kertaa. Useimmiten (61,5 %) iän tarkistaminen liittyi alkoholin ostamiseen, ja alaikäinen jäi kiinni alkoholin ostoyrityksestä 14 kertaa.

”Kampanja kertoo vähittäismyynnissä tehtävästä laajasta vastuullisuustyöstä, joka on yhteiskunnan kannalta merkityksellistä. Tulokset ovat vain pieni murto-osa hyvästä työstä, jota eri toimijat tekevät päihdehaittojen vähentämiseksi ja nuorten suojelemiseksi”, kertoo ehkäisevän päihdetyön koordinaattori Paula Meskanen A-klinikka Oy:ltä.

Tupakkaostoissa henkilöpaperit kysyttiin 997 kertaa. Alaikäisiä jäi ostoyrityksestä kiinni 21 kertaa, mikä sekin oli aiempaa enemmän. Rahapeliautomaateilta alaikäinen tavoitettiin 53 kertaa. Kampanja toteutettiin viimeksi vuonna 2019.

”Valvontaa on tehostanut se, että tupakan, alkoholin ja Veikkauksen rahapeliostojen yhteydessä kysytään paperit kaikilta alle 30-vuotiaalta vaikuttavilta asiakkailta. Myös asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut tiedostavammaksi ja monet nuoret asiakkaat näyttävät paperit oma-aloitteisesti”, Meskanen iloitsee.

”Toinen asia on aikuisten, kuten vanhempien, vastuu siinä, ettei alkoholia tai muita päihteitä anneta alaikäisille. Muutoksena aiempiin seurantavuosiin välitysepäilyjä ei kirjautunut seurantaan tällä kertaa lainkaan.”

Hämeenlinnan seudulla kampanjasta vastaa A-klinikka Oy:n ehkäisevä päihdetyö. Kampanjan yhteistyökumppaneina olivat aluehallintovirasto, poliisi, Veikkaus ja THL. Kampanja on osa ehkäisevän päihdetyön koordinoimaa Pakka-toimintaa.

koordinaattori Paula Meskanen, Ehkäisevä päihdetyö Hämeenlinna, A-klinikka Oy, p. 050 592 1455, [email protected]

Ehkäisevä päihdetyö Hämeenlinna