Perherauhaa suomalaiskoteihin – palveluja on saatavilla kotisohvalle

Liiallinen alkoholinkäyttö vaikuttaa koko lähipiiriin, erityisesti samassa taloudessa asuvaan puolisoon ja lapsiin. Normaali arkirytmi on rikkoutunut monessa suomalaiskodissa koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan vuoksi, mikä voi näkyä myös lisääntyneenä alkoholinkäyttönä.

”Onneksi myös alkoholiongelmia voidaan hoitaa nykyään etäpalvelujen avulla. Vastaanottokäynti onnistuu videoyhteyden välityksellä omalta kotisohvalta”, sanoo A-klinikka Oy:n lääketieteellinen johtaja Kaarlo Simojoki.

”Jos tuntuu, että tukea tarvitsee enemmän ja pidempi hoitojakso on paikallaan, alkoholinkäytön vähentämiseen tarkoitettu verkkoterapia on hyvä vaihtoehto. Se toteutetaan kokonaisuudessaan verkon välityksellä.”

Apua mahdollisimman varhain

”Alkoholiongelmiin on nykyisessä haastavassa tilanteessa edelleen saatavissa hoitoa. Ongelmia on aina helpompi hoitaa, kun apua saa mahdollisimman varhain”, Kaarlo Simojoki jatkaa.

Koronavirustilanne luo valtavasti painetta terveydenhuoltoon, mutta pahimmillaan päihdeongelmien hoidon viivästyttäminen vain kuormittaa päivystystä ja muita terveyspalveluita entisestään. On tärkeää, että yhteiskunnan eri toimijat mahdollistavat vanhemmille ja perheille sen avun ja tuen, jota ne tarvitsevat.

Suomeen julistettu perherauha

Suomeen julistettiin lauantaina 4.4. perherauha, joka haastaa kaikki huolehtimaan epävarmoina aikoina perheen hyvinvoinnista. Huolena on, että koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne lisää jännitteitä monissa perheissä.

Perherauhan julistus nostaa esille kipupisteen, joka on hyvin intiimi, mutta koskettaa monia perheitä Suomessa. Kaikille perhe ei ole turvallisin paikka.

A-klinikkasäätiön Lasisen lapsuuden ja Helsingin kaupungin lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmän ideoima julistus muistuttaa lisäksi, että perherauhan särkyessä apua on saatavilla.

hoitoaverkossa.fi
perherauhanjulistus.fi