Sosiaalihuollon asiakkaan ja terveydenhuollon potilaan oikeudet määritellään laissa. Sinulla on oikeus hyvään palveluun tai hoitoon sekä kohteluun.
Jos olet tyytymätön A-klinikka Oy:n palveluissa saamaasi palveluun, hoitoon tai kohteluun, voit ottaa yhteyttä sinua hoitaneeseen työntekijään tai hänen esihenkilöönsä. Tällöin voimme selvittää asian kanssasi ja korjata mahdolliset puutteet. Voit antaa palautetta myös palautelomakkeemme kautta.
Tarvittaessa voit pyytää neuvoa sosiaali- tai potilasasiavastaavalta tai tehdä muistutuksen tai kantelun.
Sosiaali- ja potilasasiavastaava
Jos tarvitset sosiaali- tai potilasasiavastaavan apua tai neuvoja, ota yhteyttä oman hyvinvointialueesi tai Helsingin kaupungin sosiaali- tai potilasasiavastaavaan. Hyvinvointialueet vastaavat toiminnasta myös yksityisten palveluntuottajien osalta. Löydät yhteystiedot hyvinvointialueen verkkosivuilta.
Muistutus tai kantelu
Asiakkaalla tai potilaalla on oikeus tehdä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista muistutus tai kantelu. Muistutus A-klinikka Oy:n palveluita koskien lähetetään ensisijaisesti suojatulla sähköpostilla osoitteeseen [email protected] tai kirjepostina Kuortaneenkatu 2, 00510 Helsinki. Kantelu tehdään suoraan Aluehallintovirastoon tai Valviraan.
Jos syntyy epäily potilasvahingosta tai hoitovirheestä, potilaalla on oikeus tehdä vahinkoilmoitus Potilasvakuutuskeskukselle. Potilasasiavastaava neuvoo vahinkoilmoituksen tekemisessä.
Katso myös
Asiakas- ja potilastietojen tietosuoja A-klinikka Oy:n ilmoituskanava (whistleblow)