Vieroitushoitoyksikkö Kotka

Turvalantie 2
48700 Kotka

puh. 040 1368 211 ja 040 1368 212 (24/7)

Avoinna

Ympäri vuorokauden

Vieroitushoidon tarkoituksena on katkaista päihdekierre turvallisesti, estää vakavat vieroitusvaiheen komplikaatiot ja luoda edellytyksiä kuntoutumiselle. Jos koet selkeitä vieroitusoireita, avun hakeminen vieroitushoidosta on erittäin suositeltavaa.

Hoitoon sisältyy vieroitusoireiden hoito, yksilö- ja ryhmäkeskusteluja, vertaistukea, lepoa ja tarvittaessa oireenmukainen lääkehoito. Hoito kestää noin 5–14 vuorokautta.

Jokaiselle asiakkaalle tehdään yksilöllinen hoitosuunnitelma. Jatkohoidon suunnittelu on tärkeä osa vieroitushoitoa.

Vieroitushoitoyksikön yhteydessä toimii selviämisasema.

Miten hoitoon pääsee

Kotkan, Kouvolan, Haminan, Pyhtään, Virolahden ja Miehikkälän asukkaat voivat tulla vieroitushoitoon suoraan. Lähetettä tai maksusitoumusta ei tarvita.

Ennen saapumista on hyvä tehdä paikkavaraus puhelimitse 040 1368 211 tai 040 1368 212. Palvelemme ympäri vuorokauden.

Vieroitushoitoyksikössä on 14 hoitopaikkaa, joista kaksi on selviämisaseman käytössä.

Kokemusasiantuntijat ja vertaistoimijat osallistuvat hoidon kehittämiseen.

Hoitoa verkossa

Hoitoa on saatavilla myös verkossa ajasta ja paikasta riippumatta.

Verkkoterapia on tarkoitettu alkoholinkäytön vähentämiseen ja lopettamiseen. Hoidon voi maksaa itse, jolloin ajan verkkoterapian aloitukseen voi varata netistä. Jos haluat selvittää, voiko asuinkuntasi myöntää maksusitoumuksen verkkoterapiaa varten, ota yhteyttä. Voit kysyä lähetettä verkkoterapiaamme myös työterveydestäsi.

Etävastaanotolla pääset keskustelemaan ammattilaisen kanssa omalta kotisohvaltasi käsin. Olet tervetullut etävastaanotolle esimerkiksi silloin, jos oma tai läheisesi alkoholinkäyttö mietityttää, sinulla on ongelmia pelaamisen kanssa tai tarvitset tukea elämäntilanteeseesi. Etävastaanotot ovat maksullisia ja voit varata niitä netistä yksittäin.

Kaikki digitaaliset palvelumme löydät osoitteesta hoitoaverkossa.fi.

Sivun lyhytosoite
a-klinikka.fi/vieroitushoitoyksikko-kotka