A-klinikan palveluihin tullaan useimmiten hyvinvointialueen ammattilaisen ohjaamana. Lue lisää siitä, miten palveluihimme pääsee ja mitä on hyvä huomioida hoitoon tullessa.
A-klinikan palveluihin sisältyy useita erilaisia päihde- ja riippuvuushoidon palveluita. Tarjoamme esimerkiksi avohoitoa, opioidiriippuvuuden korvaushoitoa, vieroitushoitoa, kuntouttavaa laitoshoitoa ja asumispalveluita. Meillä on toimipisteitä 12 paikkakunnalla.
A-klinikan palveluihin, kuten vieroitushoitoon tai kuntouttavaan laitoshoitoon, tullaan useimmiten hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen ohjaamana esimerkiksi terveysaseman, päihdeklinikan tai päivystyksen kautta. Tällöin ammattilainen tekee paikkavarauksen.
Korvaushoitoon hakeudutaan yleensä hyvinvointialueen palveluiden kautta. Hyvinvointialueella tehdään ensin arvio korvaushoidon tarpeesta, minkä jälkeen asiakas ohjataan hänelle sopivaan palveluun ja toimipisteeseen.
Asumispalveluihin ohjaudutaan usein hyvinvointialueen sosiaalityön kautta esimerkiksi sosiaalityöntekijän tai päihdepalveluiden työntekijän arvion perusteella. Useimpiin asumispalveluihimme voi tulla mistä tahansa päin Suomea.
Päiväkeskuksen ja terveysneuvonnan palvelut ovat aina käytettävissä ilman hyvinvointialueen ohjausta. Voit tulla toimipisteeseen suoraan aukioloaikoina.
A-klinikan palveluihin on mahdollista tulla myös itsemaksavana asiakkaana. Silloin et tarvitse lähetettä tai maksusitoumusta, vaan voit tehdä ajanvarauksen tai paikkavarauksen suoraan A-klinikan palvelukeskuksen numerosta.
Palvelukeskuksemme neuvoo mielellään. Palveluihimme pääsee yleensä nopeasti jonottamatta.
Kun tulet palveluihimme hyvinvointialueen ohjaamana, hyvinvointialue maksaa hoidosta tai palvelusta. Jos hoidosta tai palvelusta peritään asiakasmaksu, hyvinvointialue laskuttaa sen sinulta. Saat lisätietoa asiakasmaksuista sinut palveluun ohjaavalta ammattilaiselta.
Osassa asumispalveluistamme teet asumisesta vuokrasopimuksen. Asumiseen voi olla mahdollista hakea Kelan asumistukea tai toimeentulotukea. Neuvomme tarkemmin palveluun hakeutumisen yhteydessä.
Jos hakeudut palveluun suoraan ja maksat siitä kokonaisuudessaan itse, saat lisätietoja palveluiden hinnoista A-klinikan palvelukeskuksen numerosta. Palvelukeskuksemme neuvoo mielellään.
Kun tulet vieroitushoitoon tai kuntouttavaan laitoshoitoon, ota mukaan välttämättömimmät henkilökohtaiset tavarasi, hygieniatarvikkeesi ja kohtuullinen määrä vaatteita. Jos sinulla on lääkehoitoa vaativia perussairauksia, ota käyttämäsi lääkkeet mukaan.
Hoidon aikana käytetään omia vaatteita. Vaatteet useimmiten pestään tai lämpökäsitellään hoidon alussa, joten valitse mukaan mukavia arkivaatteita, jotka kestävät lämpökäsittelyn. Vaatteita on mahdollista pestä tai pesettää hoidon aikana. Saat liinavaatteet ja pyyhkeen hoitojakson ajaksi yksiköstä.
Toivomme, että jätät kannettavat tietokoneet, tabletit ja soittimet kotiin. Yksiköissä on yhteiskäytössä oleva tietokone. Omien puhelimien ja muiden laitteiden säilyttäminen on omalla vastuulla.
Vieroitushoidossa ei pääsääntöisesti oteta vastaan vieraita. Kuntouttavan laitoshoidon aikana läheisten vierailuista voi sopia yksikön henkilökunnan kanssa.
Sosiaalihuollon asiakkaan ja terveydenhuollon potilaan oikeudet määritellään laissa. Sinulla on oikeus hyvään palveluun tai hoitoon sekä kohteluun.
Jos olet tyytymätön A-klinikan palveluihin, voit ottaa yhteyttä sinua hoitaneeseen työntekijään tai hänen esihenkilöönsä. Tällöin voimme selvittää asian kanssasi ja korjata mahdolliset puutteet. Voit antaa palautetta myös palautelomakkeemme kautta.
Jos huomaat palveluissamme tapahtuman tai vaaratilanteen, joka aiheutti tai olisi voinut aiheuttaa haittaa asiakkaalle tai potilaalle, voit tehdä vaaratilanneilmoituksen. Ilmoituksen voi tehdä asiakas, potilas tai hänen läheisensä. Ilmoitus on mahdollista tehdä anonyymisti.
Tarvittaessa voit pyytää neuvoa sosiaali- tai potilasasiavastaavalta. Ota yhteyttä oman hyvinvointialueesi tai Helsingin kaupungin sosiaali- tai potilasasiavastaavaan. Sosiaali- ja potilasasiavastaavat auttavat myös yksityisten palveluntuottajien palveluihin liittyvissä asioissa.
Asiakkaalla tai potilaalla on oikeus tehdä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista muistutus tai kantelu. Muistutus A-klinikan palveluita koskien lähetetään ensisijaisesti suojatulla sähköpostilla osoitteeseen [email protected] tai postilla osoitteeseen Kuortaneenkatu 2, 00510 Helsinki. Kantelu tehdään suoraan aluehallintovirastoon tai Valviraan.
Jos syntyy epäily potilasvahingosta tai hoitovirheestä, potilaalla on oikeus tehdä vahinkoilmoitus Potilasvakuutuskeskukselle. Potilasasiavastaava neuvoo vahinkoilmoituksen tekemisessä.
A-klinikka mittaa palveluiden käyttäjien asiakaskokemusta jatkuvasti osana toimintaa sekä vastuullisuustyötämme.
Vuoden 2025 alussa uudistimme tavan mitata asiakaskokemusta. Uudistettu asiakaskokemusmittauksemme perustuu THL:n tiedonkeruumalliin, lue lisää uutisestamme: