Pidämme huolta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluidemme laadusta ja turvallisuudesta omavalvonnan avulla.
Omavalvonnan avulla varmistamme palveluidemme asiakas- ja potilasturvallisuuden, yhdenvertaisuuden sekä saatavuuden ja laadun. Meille on tärkeää, että palvelumme ovat vaikuttavia, turvallisia ja asiakkaidemme tarpeisiin sopivia.
Omavalvontaohjelmaamme on kirjattu yhteiset käytännöt, joiden avulla pidämme huolen siitä, että palvelumme toteutuvat lainsäädännön ja sopimusten mukaisena. Toimipisteidemme omiin omavalvontasuunnitelmiin ja lääkehoitosuunnitelmiin on kirjattu, miten näitä toimenpiteitä toteutetaan jokaisessa yksikössämme ja miten havaitut poikkeamat korjataan.
Omavalvonta sisältää käytännöt, joilla ennaltaehkäisemme riskejä, seuraamme toimintamme laatua ja reagoimme kehityskohteisiin. Kehitämme toimintaamme ja omavalvontaamme jatkuvasti sekä asiakkaidemme että henkilöstömme palautteen perusteella.
Omavalvontaohjelma ja omavalvontasuunnitelmat päivitetään vuosittain tai tarvittaessa useammin, mikäli palveluihin tulee muutoksia. Omavalvonnan seurannasta julkaistaan kvartaaleittain raportti verkkosivuillamme.
Meille myönnetty sosiaali- ja terveyspalveluiden laaduntunnustus kattaa kaikki palvelumme. Social and Health Quality Standard (SHQS) on laadunhallinnan ja johtamisen tueksi kehitetty standardi, joka pohjautuu sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö- ja viranomaisvaatimuksiin ja kansallisiin suosituksiin sekä yleisiin laadunhallinnan periaatteisiin.
Laaduntunnustus on osoitus korkeatasoisesta toiminnasta, jossa on huomioitu lainsäädäntö, valtakunnalliset suositukset ja hyvä hoitokäytäntö. Arvioimme, kehitämme ja johdamme palveluidemme laatua jatkuvasti laatujärjestelmän mukaisesti.
Laatujärjestelmän lisäksi omavalvontaamme tukee myös vuosittain toteutettavat riskikartoitukset eri toiminnoissamme, kuten yksiköissä, johtoryhmässä sekä tietosuojaan ja tietoturvaan liittyvissä asioissa.