A-klinikka Oy:n lastensuojelupalvelut laajenevat – taustalla kasvava tarve

Talvinen maisema

Lastensuojelun laitoshoidon tarve on lisääntynyt koko Suomessa ja etenkin haastavasti päihteidenkäytöllä oireilevien nuorten hoitopaikoista on pulaa. A-klinikka Oy laajentaa lastensuojelupalvelujaan vastatakseen tarpeeseen.

”Lastensuojelun laitoshoidon tarve on kasvanut erityisesti viime vuosina ja palveluillemme on ollut suurta kysyntää”, kertoo A-klinikka Oy:n Stoppari-palveluista vastaava aluepäällikkö Mika Hallberg.

Stopparit ovat nuorten päihde- ja mielenterveysongelmien hoitoon erikoistuneita lastensuojelulaitoksia Lahdessa ja Haminassa. Stoppari Lahteen avataan 1.12. uusi kuntoutumisosasto, joka tarjoaa pidempiaikaista hoitoa kodinomaisessa ympäristössä.

”Kiireellisesti sijoitetut tai huostaan otetut nuoret voivat tulla palveluihimme mistä tahansa päin Suomea kotikuntansa ohjaamana”, Hallberg sanoo.

Pitkäjänteistä työtä nuorten hyväksi

”Meille ohjaudutaan usein muista sijaishuollon palveluista. Nuorten tilanne on yleensä akuutisti kriisiytynyt tai hiljalleen liukunut niin heikolle tolalle, että asiaan on puututtava sijaishuoltopaikan muutoksella. Stoppareissa pidämme kiinni siitä, ettei nuorta jätetä koskaan pulaan. Kunnilta on tullut kiitosta pitkäjänteisestä työstämme”, Hallberg kertoo.

Pidempiaikaisen kuntoutushoidon lisäksi Stopparit tarjoavat 1–3 kuukauden pysäytys- ja arviointijaksoja. Lisäksi Haminassa on lähihoito-osasto, joka tarjoaa vaativan tason kuntouttavaa laitoshoitoa nuorille, joilla on vaikeita päihde- ja mielenterveysongelmia.

”Viime aikoina nuorten päihteiden käyttö, rikollisuus ja väkivalta ovat olleet paljon esillä. Itse en näe muutosta niin radikaalina. Nuorten ongelmat ja oirehdinta eivät ole juurikaan muuttuneet, mutta ne ovat saattaneet tulla näkyvämmäksi”, arvioi Hallberg.

Tukea koko perheelle

”Nuoren sijoitus on useimmiten vanhemmillekin kova paikka ja herättää voimakkaita tunteita. Siksi on tärkeää, että lastensuojelun laitoshoidossa muistetaan myös nuoren perhe. Palveluissamme otamme huomioon koko perheen, jolloin voidaan korjata perheenjäsenten välejä ja vahvistaa vanhempien uskoa omaan vanhemmuuteensa”, Hallberg sanoo.

Lisätietoja

Mika Hallberg, aluepäällikkö, A-klinikka Oy, p. 045 657 9012, [email protected]